cloud
cloud
cloud
cloud
cloud
cloud

W krainie muzyki

Temat: Najlepszy instrument

 

1. Słuchanie wiersza i rozmowa na temat jego treści.

Przed przeczytaniem utworu prosimy, aby dzieci zwróciły szczególną uwagę na to, w jakich sytuacjach może grać instrument, o którym pisze autor.

Najlepszy instrument Wojciech Próchniewicz

Jest taki instrument na świecie,

Dostępny nawet dla dzieci.

Wygrywa wszystkie melodie

Najładniej, najłagodniej.

Gdy nutki wpadną do ucha,

On ucha bardzo się słucha.

Bo najgrzeczniejszy jest przecież,

Słucha się w zimie i w lecie,

W upał i gdy deszcz leje,

On wtedy nawet się śmieje!

Chodzi wraz z tobą wszędzie

już tak zawsze będzie.

Nawet za złota trzos

Nie zniknie — bo to TWÓJ GŁOS.

Więc gdy jest ci nudno, nie ziewaj.

Pamiętaj o nim — zaśpiewaj!

On się natychmiast odezwie

I zagra czysto i pewnie.

Opowie ci zaraz radośnie

Na przykład o słonku lub wiośnie.

Bo lubi i dobrze zna cię,

Twój wierny, dźwięczny przyjaciel

 

Pytania do dzieci: Co autor wiersza nazywa najlepszym instrumentem? Czy każdy z nas ma taki instrument? W jakich sytuacjach, według autora, możemy go używać? Czym się różni od tradycyjnych instrumentów? W czym jest podobny?

Jeśli dzieci mają trudność z odpowiedzią na któreś pytania,  możemy przeczytać odpowiedni fragment wiersza jeszcze raz2

2. Jakie znasz instrumenty? Przygotowanie plakatu dla Orkiestry.

Wspólnie z dzieckiem wymieniamy nazwy instrumentów znanych przez dziecko. Każdy instrument na innej kartce. Poszerzamy zasób wiedzy dziecka o instrumentach.(pianino, gitara, trąbka, saksofon, puzon, harf, bęben, tamburyn, perkusja, skrzypce, flet, organy elektryczne, trójkąt, wiolonczela, gitara elektryczna i inne)  Czy dziecko wie jak wyglądają? Jak się na nich gra? Jaki dźwięk wydają? Czy potrafimy te instrumenty posegregować? (dęte, strunowe, elektryczne, perkusyjne)

Należy przykleić z dzieckiem posegregowane już nazwy instrumentów na dużej kartce.

 

3. „Grająca woda” – zabawa badawcza.

Potrzebne będą: kieliszki na nóżkach, woda, piłeczka pingpongowa, nitka

Dziecko suchym palcem pociera wokół krawędzi kieliszka – szybko i powoli. Pytamy: Czy słyszysz jakieś dźwięki? Suchym palcem nie wydobędziemy dźwięków z kieliszka.

Następnie dziecko wykonuje tę samą czynność, ale tym razem palec powinien być mokry. Należy trzymać kieliszek mocno za nóżkę, żeby się nie przesuwał, ale nadal powinien stać na stole.

– Czy teraz słyszysz dźwięk? Jeśli dziecko wykonało ćwiczenie prawidłowo – usłyszy dźwięk.

Następnie dziecko wlewa do kieliszka trochę wody i ponownie próbuje grać na nim mokrym palcem. Z kieliszka wydobywa się dźwięk.

Możemy porównać dźwięki, jeśli np. do trzech kieliszków wlejemy różną ilość wody. Dziecko sprawdza, od czego zależy wysokość dźwięku. Po wielu próbach Rozmowa z dzieckiem: Jak myśli, dlaczego, gdy pocieramy kieliszek suchym palcem, nie słychać dźwięków? A dlaczego dźwięki są różne, gdy wlejemy mniej i więcej wody?

Palec wprawia w drganie szkło kieliszka, które z kolei pobudza do drgań powietrze znajdujące się w środku. Wewnątrz kieliszka powstają fale dźwiękowe. Gdy do kieliszka nalewamy więcej wody, wysokość dźwięku się obniża.

Aby pokazać drgania szkła,  możemy przyczepić do kieliszka piłeczkę pingpongową na nitce i zademonstrować dzieciom raz jeszcze wprawianie kieliszka w drganie. Podczas pocierania palcem brzegu kieliszka piłeczka będzie się odchylać.

 

4. „Orkiestra kuchenna” – zabawa muzyczna.

Potrzebne będą: drewniane łyżki, pokrywki od garnków, garnki i metalowe kubki (oraz inne przedmioty znalezione w kuchni wg pomysłu dzieci)

–  sprawdzamy w jaki sposób można grać na „kuchennych instrumentach”

– rodzic wystukuje (np. drewnianymi łyżkami ) rytm a dziecko powtarza wybranym instrumentem

– dyrygent się zmienia, zmieniamy również instrumenty 😉

– jeżeli dyrygent ma podniesione ręce – gramy głośno, jeśli je opuści – gramy cicho, delikatnie.

 

5. „Malowanie muzyki” – malowanie farbami przy muzyce.

Słuchamy utworu „Walc kwiatów” Piotra Czajkowskiego.

Prosimy  dzieci o zastanowienie się, jaki kolor kojarzy im się z tą muzyką, czy linie, które obrazowałyby ten utwór, byłyby łagodne czy ostre itp.

Dzieci słuchają utworu i malują muzykę. Zachęcam by dzieci wysłuchały najpierw całego utworu a potem zaczęły malować.

Życzymy miłej zabawy i serdecznie pozdrawiamy wszystkie Misie!

 



  • Misie