Kalendarz mowy dziecka
Kalendarz mowy dziecka
Do ukończenia 1 roku życia
Głużenie pojawia się ok.2,3m.ż . To odruch bezwarunkowy. Polega na
wydawaniu przez dziecko dźwięków, początkowo samogłoskowych, później
spółgłoskowych, a z czasem całych grup głoskowych – agy, aky.
Gaworzenie pojawia się ok. 6m.ż. Teraz dziecko zaczyna świadomie
powtarzać i naśladować dźwięki mowy, takie jak- ba, ma itd.
Przed ukończeniem pierwszego roku życia powinny pojawić się pierwsze słowa.
Najczęściej są nimi: mama, tata lub baba.
Do ukończenia 2 roku życia
Potrafi wymówić wszystkie samogłoski ustne (a, o, e, u, i, y)
Prawidłowo wymawia następujące spółgłoski: p, b, m, t, d, k, ś, czasem ć. Inne
spółgłoski zastępuje łatwiejszymi do wymówienia.
Wypowiada tylko pierwsze sylaby wyrazów lub ich końcówki.
Dziecko rozumie już wiele słów, jednak nie wszystkie potrafi poprawnie
wypowiedzieć. Podczas zabawy mówi do siebie lub do zabawek.
Stosuje wyrazy dźwiękonaśladowcze np. ko, ko, kukuryku itd.
Do ukończenia 3 roku życia:
Wymawia następujące spółgłoski: w, f, wi, fi, ś, ź, ć, dź, ń, l, li, k, g, ch, ki, gi,
chi, j, ł.
W mowie dziecka pojawiają się proste zdania oznajmujące, pytające,
rozkazujące i wykrzyknikowe.
Wymawia wszystkie samogłoski w tym również nosowe ą i ę.
Zwiększa się liczba wypowiadanych słów. W wieku 2 lat jest ich około 300, w
wieku 3 lat ok. 1000.
Potrafi używać słowa „ja”.
Opowiada bajkę lub krótką historyjkę.
Do ukończenia 4roku życia:
Rozumie i wykonuje nasze polecenia.
Poprawnie wypowiada głoski syczące s, z, c, dz.
Opuszcza sylaby początkowe lub końcowe np. kapel – kapelusz
Przestawia głoski lub całe sylaby w wyrazie np. wałka – ławka
Tworzy nowe wyrazy na podstawie dwóch innych wyrazów np. zakluczyć –
zamknąć na klucz.
Tworzy nowe wyrazów na podstawie ich funkcji np. prasowalnica – żelazko.
Zniekształca formy czasu teraźniejszego, przeszłego, przyszłego np. boliło –
bolało.
Tworzy nowe wyrazy np. kuchniowe krzesło
Zna i posługuje się ok. 1800 słów.
Zniekształceniu ulegają części mowy.
Rozróżnia kolory i potrafi je nazwać.
Do ukończenia 5 roku życia:
Poprawnie wypowiada głoski szumiące sz, cz, rz, dż oraz głoskę r.
Zadaje dużo pytań dotyczących miejsc, przedmiotów, które znajdują się w
jego otoczeniu.
Potrafi odpowiedzieć na proste pytania wynikające z bieżącej sytuacji np.
Jak masz na imię?, Co zrobisz gdy będzie Ci zimno?
Stosuje wyrażenia przyimkowe z przyimkami na, pod, do, w, przed, za itp.
Rozumie i nazywa związki przyczynowo- skutkowe, umie je opowiedzieć.
Wypowiada od 2000 – 2600słów.
Do ukończenia 6 roku życia:
Poprawnie realizuje wszystkie głoski.
Potrafi zrelacjonować wydarzenia z przeszłości.
Opowiedzieć o planach, wydarzeniach, które nastąpią w przyszłości.
Umie opisać i porównać przedmioty, postacie, wydarzenia.
Rozumie i stosuje różne formy komunikacji w zależności od osoby, do
której adresowane są słowa – inaczej zwraca się do rówieśnika, mamy, czy
pani w przedszkolu.
Zna i stosuje wszystkie formy grzecznościowe.
Posługuje się wszystkimi częściami mowy.