Wakacje nad wodą
Temat: „Wakacje nad wodą”
1. „Nad morzem” – oglądamy mapę Polski i obszar Morza Bałtyckiego.
Nazywamy państwa, które mają dostęp do morza, odczytujemy nazwy polskich rzek, które do niego uchodzą. Następnie oglądamy krajobraz morski: mewy, fale i wiatr. Zadaniem dzieci jest rozpoznawanie i wyodrębnienie głoski w nagłosie i wygłosie słów: mewy, fale, wiatr i ułożenie nowych słów zaczynających się od wyodrębnionych głosek (słowa powinny być związane z morzem).
2. „Morze” – uważne słuchanie wiersza.
Morze Danuta Wawiłow
Siedziały dzieciaki
na dworze
i kłóciły się,
jakie jest morze.
Kuba powiedział,
że słone,
a Jędrek,
że nie,
bo zielone.
A Baśka,
że są w nim meduzy
i okręt –
o, taki duży,
i jeszcze raki w skorupie,
a Bartek,
że dziewczyny są głupie,
i jeszcze Paweł powiedział,
że jak się położyć nad morzem
i machać rękami,
i machać nogami,
to na piasku się robi
orzeł.
Poproszę tatę –
może
pojedzie ze mną
nad morze?
Rozmowa na temat wiersza, kierowana pytaniami: O czym dzieci rozmawiały na dworze? Co takiego mówiły o morzu? Czy wy byliście kiedyś nad morzem? Z czym kojarzy wam się morze?
3. Oglądanie fragmentu filmu przyrodniczego pokazującego nadmorski krajobraz oraz podmorskie głębiny – rośliny, zwierzęta, rafy koralowe.
4. „Taniec ośmiorniczek” – tworzenie improwizacji tanecznej z wykorzystaniem chusteczek.
Odtwarzamy dowolny utwór muzyki klasycznej. Dzieci mają po dwie chusteczki w każdej ręce. Ich zadaniem jest poruszać się w rytm melodii, tak jakby były ośmiornicami.
5. Praca z Kartą Pracy 4,
strona 44a – łączenie liczb od najmniejszej do największej, rysowanie rybek według instrukcji, zapisywanie i obliczanie działania.
strona 44b – podawanie nazw obrazków, dzielenie nazw na sylaby, pisanie sylab po śladzie, dopisywanie brakujących sylab.