,,Ja i moja rodzina”
Moja wesoła rodzinka”
- Pogadanka na temat członków bliższej i dalszej rodziny( możemy wykorzystać zdjęcia, ilustracje przedstawiające babcię, dziadka, ciocię, kuzynkę ), zadajemy pytania dziecku:
Z ilu osób składa się twoja rodzina?
Mama i tata to twoi… (rodzice)
Problem to niezwykle łatwy: kim jest dla ciebie tata twojego taty? (dziadek)
Jak nazywamy mamę twojego taty? (babcia)
Zagadka to trudna – ale my odpowiedź znany – kim jest dla mnie mama mojej mamy ? (babcia)
Jak ma na imię córka twojego taty? Itp.
Proponujemy, żeby dziecko ułożyło zdanie z każdym z rodziny np. mama-Moja mama jest kochana, siostra- Mam starszą siostrę Anię itp.
Źródło: http://www.edukacja.edux.pl/p-37841-moja-rodzina-scenariusz-zajec-w-grupie.php
- Orkiestra- gramy na różnych instrumentach do piosenki pt. ,,Moja wesoła rodzinka”, instrumentem może być drewniana łyżka, kubki, garnki, talerze itd.
Źródło: https://www.youtube.com/watch?v=zC9jbgmeoLc
Tekst:
- My rodzinę dobrą mamy,
zawsze razem się trzymamy!
I choć czasem czas nas goni,
my – jak palce jednej dłoni!Mama, tata, siostra, brat
i ja – to mój cały świat!
Dużo słońca, czasem wiatr –
to wesoły jest mój świat!2. Mama zawsze kocha czule,
ja do mamy się przytulę.
Tata kocha lecz inaczej,
uspokaja, kiedy płaczę.Ref. Mama, tata, siostra, brat
i ja – to mój cały świat!
Dużo słońca, czasem wiatr –
to wesoły jest mój świat!3. Gdy napsocę i nabroję,
siedzę w kącie, bo się boję!
Tata skarci, pożałuje,
a mamusia pocałuje!Ref. Mama, tata, siostra, brat
i ja – to mój cały świat!
Dużo słońca, czasem wiatr –
to wesoły jest mój świat!4. Kiedy nie ma taty, mamy,
wszyscy sobie pomagamy!
I choć sprzątać nie ma komu,
jest wesoło w naszym domu!
Źródło: http://www.pse.edu.pl/grupy/gumisie/wiersze-i-piosenki-2016-2017/moja-wesoa-rodzinka
- ,,Pomagamy w domu”- zabawa ruchowa, odgrywanie scenek z życia rodziny, dziecko naśladuje gestem, ruchem czynności życiowe w których może pomóc mamie i tacie np. prasowanie, sprzątanie, zmywanie itp.
- ,,Rodzinny obiad”- zabawa matematyczna wg. Gruszczyk-Kolczyńskiej
Dziecko dostaje trzy kółka z papieru i dziesięć liczmanów. Kółka są talerzami mamy, taty i dziecka i każda z tych osób dostaje na talerz po trzy pierożki. Dzieci mają rozwiązać zagadkę ile było wszystkich pierożków. Następnie mama oddaje jeden pierożek tacie. Czy pierożków jest nadal tyle samo? Kto ma najwięcej, kto najmniej? Potem dzieci mogą wymyślić własne zadania z treścią.
Źródło: http://www.edukacja.edux.pl/p-35425-moja-mama-moj-tata-i-ja-scenariusz.php
- Krzyżówka, rozwiązywanie zagadek związanych z rodziną, dzielenie haseł na sylaby, liczenie ich i zaznaczanie ilości klockami, określanie, który wyraz jest najkrótszy a który najdłuższy, które litery są takie same itp.
Hasła:
- W rodzinie obok siostry…(brat)
- Najważniejszy dzień w czerwcu to dzień…(ojca)
- Miejsce w którym mieszkamy…(dom)
- Tata mojego taty to…(dziadek)
- Co czujemy do mamy i taty…(miłość)
- Kiedy tata wraca z pracy, a ja jestem stęskniona, biegnę wprost w taty…(ramiona)
- Kto mnie budzi co dzień rano?…(mama/tata)
Hasło krzyżówki brzmi: Rodzina
Źródło: M. Bukowska
Co czterolatek umieć powinien:
- Wymienia członków swojej rodziny, nazywa ich, opowiada o nich, przelicza
- Układa sensowne zdania z podanym wyrazem
- Wystukuje, gra na wybranym instrumencie w rytm słyszanej melodii
- Naśladuje ruchem, gestem czynności w których może okazać pomoc rodzicom
- Przelicza liczmany, porównuje ich ilość, próbuje dodawać i odejmować, szacuje wynik, określa więcej i mniej
- Rozwiązuje proste hasła krzyżówki, przelicza sylaby haseł, zaznacza ilość klockami