Nasza planeta Ziemia
Temat: Akcja segregacja!
1. Uważne słuchanie wiersza:
Igor Sikirycki
„Sznurek Jurka”
Za przedszkolem, bardzo blisko,
Było miejsce na boisko.
Kiedyś tam wyrzucił Jurek
Poplątany stary sznurek.
A nazajutrz obok sznurka
Od banana spadła skórka,
Wyrzucona przez Karola.
Tam też wkrótce Jaś i Ola
Wyrzucili bez wahania
Swoje torby po śniadaniach.
Stos papierków po cukierkach
Wysypała tam Walerka.
Na papierki spadła ścierka,
Jakaś pusta bombonierka,
I od lodów sto patyków,
Pustych kubków moc z plastiku,
Wyskubane słoneczniki,
Jeden kalosz, nauszniki,
Stare trampki, piłka z dziurą,
Połamane wieczne pióro,
Kilka opon od rowerów
I ogromny stos papierów.
Oto tak, od sznurka Jurka,
Wnet urosła śmieci górka.
A z tej górki, wielka góra,
Której szczyt utonął w chmurach.
Nie ma miejsca na boisko,
Lecz śmietnisko mamy blisko.
Pytania do dzieci: W co zamieniło się miejsce na boisko? W jaki sposób powstało śmietnisko? Jak oceniacie postępowanie Jurka i innych dzieci? Jakie były konsekwencje postępowania dzieci? Czy to dobrze, że za przedszkolem powstało wysypisko śmieci? Gdzie dzieci powinny wyrzucać śmieci? Co oznaczają pojęcia: recykling, segregacja odpadów?.
Próbujemy wymienić wszystkie przedmioty z wiersza, które stworzyły górę śmieci. Rysujemy z dziećmi kolorowe kosze i podpisujemy je. Analizujemy gdzie należy wrzucić śmieci. (poniższy link jako podpowiedź )
https://segregujna5.um.warszawa.pl/jak-segregowac/
2. Czy możemy jeszcze do czegoś wykorzystać śmieci? Oglądanie filmu.
3. „Sadzimy drzewa”– zabawa matematyczna. Dzieci mają do dyspozycji patyczki do liczenia bądź nakrętki od butelek i podkładki.
Tłumaczymy dzieciom, że będą przygotowywać plan sadzenia drzewek w szkółce leśnej. Każdy patyczek to jedna sadzonka.
W szkółce zostało wydzielonych 5 rzędów, zaś w każdym rzędzie musi być posadzonych 8 drzewek. Jednak leśnik zdążył posadzić tylko po kilka sadzonek w każdym z rzędów:
– W pierwszym rosło już 5 sadzonek (dzieci układają podaną liczbę patyczków). Ile trzeba jeszcze posadzić, żeby było ich 8? (dzieci liczą i dokładają odpowiednią liczbę patyczków);
– W drugim rzędzie rosło 4 sadzonki . Ile trzeba jeszcze posadzić, żeby było ich 8?
– W trzecim było 6 sadzonek. Ile trzeba jeszcze posadzić, żeby było ich 8?
– W czwartym rosły tylko 2 sadzonki. Ile trzeba jeszcze posadzić, żeby było ich 8?
– W piątym było ich aż 7. Ile trzeba jeszcze posadzić, żeby było ich 8?
4. Nauka rymowanki.
Dzieci mówią rymowankę uderzając rytmicznie dwie nakrętki o siebie. Uczą się jej na pamięć.
Oddzielnie plastik, oddzielnie szło, oddzielnie papier! Zapamiętaj to!
Oddzielnie plastik, oddzielnie szło, oddzielnie papier! Przyrodę chroń!
5. Przypominamy piosenkę Małej Orkiestry Dni Naszych