Przyroda zaczyna budzić się do życia – przygotowujemy się do Wielkanocy
„Wielkanocne opowiastki”
- Wysłuchanie przez dzieci opowiadania:
W przedświąteczny sobotni poranek Ania wstała bardzo wcześnie. Kiedy zeszła na dół czuła, że w domu dzieje są coś niezwykłego.
– Co mogło dziać się w domu?
Zajrzała do pokoju. Panowała tam niesamowita krzątanina. Domownicy, mama, tata i jej dwaj starsi bracia byli czymś bardzo przejęci i nie zwracali uwagi na małą Anię. Może o mnie zapomnieli pomyślała dziewczynka. Ania patrzyła co robi jej rodzina: mama piekła w kuchni pyszne babki i mazurki, jej bracia pomagali tacie w sprzątaniu domu, tylko mała Ania nic nie robiła. Ale gdy zobaczyła ją mama zaprosiła córeczkę do stołu zawołała resztę rodziny i razem zaczęli malować jajka, które mama wcześniej ugotowała. Dziewczynce to zajęcie bardzo się podobało, i chciała malować je przez cały dzień. Ale w pewnym momencie tata ściągnął z szafy koszyk, postawił go na stole
I powiedział: najwyższa pora przygotować święconkę i pójść z nią do kościoła. Ania popatrzyła na tatę ze zdziwieniem i pomyślała co to jest ta święconka. .. a wy jak myślicie co to jest święconka?
- Odpowiadanie na pytania dotyczące tekstu np.,
- Co to jest święconka?
- Gdzie się chodzi ze święconką, z kim powinniśmy iść?
- Co robili domownicy?
- Jak myślicie do czego się przygotowywali?
- Wkładanie do koszyka rzeczy, potrzebnych do święconki, na podstawie własnych doświadczeń dzieci. Rzeczy, które mają znaleźć się w koszyku, oraz opis tych rzeczy znajdziecie TUTAJ,
- Przeliczanie ile pisanek zostało włożonych, pokazywanie odpowiedniej liczby paluszków-ćwiczenie liczenia na konkretach
- Malowanie w powietrzu, na dywanie pisanek.
- Odpowiedzi na pytania dotyczące obchodzenia świąt w rodzinnym gronie, jak pomagają swoim bliskim, kto powinien uczestniczyć w wielkanocnym śniadaniu.
- Wykonanie karty pracy-szlaczki, ćwiczenie motoryki małej(szlaczki w załączniku) szlaczki-pisanki-01
„W Wielkanocnym koszyku”- zabawa klasyfikacyjna
Rodzic stawia na środku pusty koszyk oraz rzeczy związane ze świętami np. sól, baranek, chleb, palma itp., a także rzeczy niezwiązane ze świętami np. piłka, lalka, marchewka, ściereczka itp. Zadaniem dzieci jest włożenie do koszyczka rzeczy związanych ze świętami wielkanocnymi, oraz odłożenie na bok rzeczy, które nie kojarzą się ze świętami.
„Wielkanocne zajączki”-zabawa ruchowa z elementem orientacji
Rozkładamy na podłodze sylwety pisanek, Rodzic mówi do dziecka: wyobraź sobie teraz, że jesteś zajączkiem, który skacze po łące…Dziecko porusza się po pokoju w rytm słyszanej muzyki(kica jak zajączek), kiedy muzyka milknie rodzic podaje dziecku zadanie do wykonania np.: usiądź na pisance, stań z lewej strony pisanki, połóż się z prawej strony pisanki, schowaj się pod pisanką itp. – ćwiczymy z dzieckiem orientację w przestrzeni
Omawianie historyjki obrazkowej ( kolorowy start czterolatka wyd. MAC) – w załączniku