„Prawa Dziecka”
Poznajemy swoje prawa
- Słuchanie wiersza J. Poloczka „Mam prawo do…” – doskonalenie słuchania ze zrozumieniem
- Omówienie utworu, rozmowa z dzieckiem na temat: „Co to są prawa ?” – rozwój świadomości dziecięcej
- Nauka rymowanki „Dzieci mają swoje prawa…” ,wypowiadanej na różne sposoby – rozwój pamięci
- Zabawa „Mały człowiek” – rozwój koordynacji wzrokowo-ruchowej
- Zabawa przy piosence „O prawach dziecka” -utrwalenie wybranych praw dziecka https://www.youtube.com/watch?v=Mudintn3BM4
- Ćwiczenia w kartach zadaniowych (Kolorowy Start Czterolatka) – rozwój motoryki malej, doskonalenie przeliczania, utrwalenie pojęć więcej – mniej
Jak swoje prawa widzą dzieci niech świadczy wiersz Jarosława Poloczka „Mam prawo do”.
To wszystko jest takie poważne, dorosłe,
Powiem to jak dziecko, zwyczajnie, najprościej.
Chcę się bawić w piaskownicy,
dom zbudować dla dżdżownicy.
Z kolegami w piłkę grać
i niczego się nie bać.
Latem lizać zimne lody,
stać na deszczu dla ochłody
Chcę na łące zrywać kwiaty
i przytulać się do taty.
Zimą toczyć śnieżne kule,
i się z mamą pieścić czule.
Chcę by mi czytano bajkę,
o kocie, co palił fajkę.
Chcę też domek mieć na drzewie,
i co jeszcze chcę mieć nie wiem.
Ale jedno wiem na pewno, to chcę mieć:
Prawo do godnego życia,
Bez wojen, głodu i bicia,
Bez strachu, smutku i łez.
Cześć!!!
Żródło: http://www.edukacja.edux.pl/p-10738-jestesmy-dziecmi-mamy-swoje-prawa-scenariusz.php
Rymowanka
Wypowiadanie wspólnie z dziećmi hasła: „Dzieci mają swoje prawa niech każdy się dowie, bo dziecko to także człowiek”. (dzieci wypowiadają hasło rytmicznie tupiąc, klaszcząc).
Zabawa „Mały człowiek”.
Dzieci ilustrują ruchem treść wiersza:
Mały człowiek, duża sprawa. (dzieci przykucają, wstają i zataczają rękami koło)
Mały człowiek ma swe prawa. (dzieci rękami wskazują siebie)
Strzegąc praw tych należycie, (dzieci krzyżują ręce i przykładają do siebie)
układamy dziecku życie. (dzieci klaszczą, a następnie witają się przez podanie ręki).
Piosenka o prawach dziecka
Mam prawo żyć
Mam prawo być sobą
Czuć się bezpiecznie, wolną być osobą.
Mam prawo kochać i kochanym być
Nie można mnie krzywdzić, poniżać i bić.
Dziecka prawa poważna sprawa
Dziecka prawa to nie zabawa
Mogę się śmiać
Może się dziać pięknie
Pragnę być zdrowy, rosnąć w swoim tempie.
Mam prawo wybrać sam przyjaciół swych
Nie można mnie zmuszać do uczynków złych.
Mam prawo śnić
Mam prawo być inny
Mogę być słabszy lecz nie czuć się winny.
Mam prawo śpiewać głośno kiedy chcę
Mam prawo płakać cicho, gdy mi źle.
Źródło:
https://odndzieci.pl/teksty-piosenek/piosenki-zdrowych-dzieci-teksty/305-piosenka-o-prawach-dziecka
Co czterolatek umieć powinien
- Zapamiętuje krótkie wierszyki i rymowanki
- Rozumie pojęcie „prawo do..”
- Przelicza w zakresie 10…
- Rozumie pojęcia „więcej-mniej”, „tyle samo”