Temat: ,, Wszystkie dzieci nasze są”
Jestem dzieckiem – mam prawa i obowiązki
Posłuchaj piosenki, która opowie o czym będziemy dzisiaj rozmawiać
,,O prawach dziecka ” – usiądź wygodnie i posłuchaj wiersza M. Brykczyńskiego – mamo/tato przeczytaj, proszę
O prawach dziecka
Niech się wreszcie każdy dowie,
I rozpowie w całym świecie,
Że dziecko to także człowiek
Tyle, że jest mały.
Dlatego ludzie uczeni
Którym za to należą się brawa,
Chcąc wielu dzieci los odmienić
Stworzyli dla was mądre prawa.
Więc je na co dzień i od święta
próbujcie dobrze zapamiętać
Nikt mnie siłą nie ma prawa zmuszać do niczego,
A szczególnie do zrobienia, czegoś niedobrego.
Mogę uczyć się wszystkiego co mnie zaciekawi
I mam prawo sam wybierać, z kim się będę bawić.
Nikt nie może mnie poniżać, krzywdzić, bić, wyzywać,
I każdego mogę zawsze na ratunek wzywać!
Jeśli mama albo tata już nie mieszka z nami
Nikt nie może mi zabronić, spotkać ich czasami.
Nikt nie może moich listów czytać bez pytania.
Mam też prawo do tajemnic i własnego zdania.
Mogę żądać, żeby każdy uznał moje prawa
A gdy różnią się od innych, to jest moja sprawa.
Tak się w wiersze poukładały prawa dla dzieci na całym świecie
Byście w potrzebie z nich korzystały, najlepiej jak umiecie.
O czym był ten wiersz?
Czy dzieci to też ludzie?
Po co nam prawa?
Jakie prawa zostały wymienione w wierszu?
Czy można Cię zmuszać do robienia zła?
Czy można dzieciom zabronić widywać rodziców?
Kto wybiera z kim masz się bawić?
Jakie jeszcze masz prawa?
Co to są obowiązki?
Czy masz jakieś obowiązki?
Zabawki na miejsce!” – zapewne pamiętasz, że masz prawo do zabawy, ale i obowiązek sprzątania po sobie. Zamień się teraz w zabawki, które mają wrócić na swoje miejsce. Udawaj, np. misie, samochody, lalki i zachowuj się jak te przedmioty i w taki sposób przemieszczają się do miejsca, gdzie leżą dane zabawki.
„Kolorowe dzieci” – posłuchaj piosenki i spróbuj zapamiętać chodź jedną parę rymujących się wyrazów, które w niej wystąpiły.
„Kolorowe dzieci ” Majka Jeżowska