Ćwiczymy pamięć słuchową
Proponuję następujące zabawy:
1.Wyklaskiwanie podanego rytmu, tworzenie jego graficznego obrazu, np. poprzez rysowanie kółek, kresek lub układanie z pasków papieru, patyczków, kolorowych nakrętek;
2.Wyklaskiwanie rytmu, piosenki, wierszyka, bawienie się w tworzenie rymów, np. kukułka – jaskółka, domek – Tomek itp.
3.Wyszukiwanie przedmiotów lub obrazków, których nazwa rozpoczyna się lub kończy określoną głoską;
4.Wyróżnianie pierwszej głoski, środku i na końcu wyrazu o prostej budowie fonetycznej;
5.Tworzenie wyrazów zawierających głoskę, np. a:
– na początku ( Ala, apteka, akwarium), w środku ( pas, lato) i na końcu ( głowa)
albo sylabę np. – sylaba ło: łom, łoś, łomot
6.Wyszukiwanie par obrazków, na których znajdują się przedmioty, których nazwy różnią się jedną głoską, np. rak-rok, las-lis, rak- mak, laska- maska.
7. Budowanie ciągów wyrazowych z ostatniej głoski danego wyrazu, np. zamek – kot –tort-towar- rower
8. Powtarzanie zgłosek, wyrazów, zdań, w podanym przez nią rytmie, np.
– sza-sza-sza, sza
– cza-fa, fa-fi
– ra-ra-fa, fa-mi, mi
– sylabizowanie wyrazów, np. do-mek, ko-tek
– sylabizowanie wyrazów w zdaniu, np. Kot pi-je mle- ko. Lu –stro wi –si na ścianie.
9. Tworzenie nowych wyrazów przez dodanie głoski lub sylaby, np.:
– to: tor, tok, top, kto, tom
– to: to-na, to-nie, la-to, pus-to
10.Wyklaskiwanie rytmu piosenki, wierszyka, zabawa w tworzenie rymów, np.
jaskółka- kukułka- wiewiórka- podpórka- bułka- kulka- sójka, itp.
11.Budowanie wyrazów, zawierających określoną głoskę, np. ‘a’
– na początku: auto, akwarium, antylopa
– w środku: lampa, lato, pas
– na końcu: głowa, biedronka, brama
12.Określanie położenia głoski w wyrazie, np. jaki dźwięk słyszymy po, a jaki przed- „L” w wyrazach: mleko, klocek, Ola, Ala
13. Budowanie ciągów wyrazów z ostatniej głoski danego wyrazu, np.: Zamek- kot- tort- tron- nos