Temat: ,, Polska to mój dom”
„Dom”- wysłuchanie fragm. wiersza A. Bernat. Wypowiedzi dzieci na temat własnych domów oraz domów zwierząt ukazanych w wierszu. Kształtowanie przynależności do rodziny, (uwrażliwianie na potrzebę zapamiętywania adresu zamieszkania- ulicy, na której mieszka).
Zwierzęta kochają i łąkę i las,
a ryby swą rzekę jak nikt.
Ptaki tu drzewa mają,
by wracać do gniazd,
a kwiaty w ogrodzie swój świat […]
Na ziemi jest wiele i wiosek, miast.
Jak wiele, któż zliczy je, kto?
Jedno miejsce jest nasze,
by przeżyć swój czas,
o miejscu tym mówi się DOM.
Na ziemi, to każdy z nas wie,
jest miejsce, gdzie dobrze mu jest!
Rozmowa na temat wiersza. Dzieci opowiadają, gdzie mogą być domy zwierząt ukazanych w wierszu. Wypowiadają się także na temat swoich domów, podają skojarzenia ze słowem „dom”, próbują odpowiedzieć na pytanie: Czym jest dom? Przypominają sobie, jak nazywa się miejscowość w której mieszkają oraz starają się zapamiętać swój adres zamieszkania – nazwę ulicy.
„Nieznajomy”- propozycja piosenki do wysłuchania (wdrażanie zasad ograniczonego zaufania w stosunku do nieznanych osób)
– po wysłuchaniu piosenki możemy wyjaśnić dziecku, że osobom obcym nie powinno otwierać drzwi, podawać nr telefonu czy adresu, oddalać się z kimś obcym np. z placu zabaw/ podwórka, przyjmować prezentów od nieznajomego itp.
„Domy z klocków”- propozycja zabawy konstrukcyjnej, budowanie domów z klocków według własnych pomysłów.
„Narodowy quiz”- zabawa dydaktyczna sprawdzająca Waszą wiedzę na temat symboli narodowych. Zabawa będzie polegała na odpowiedzeniu czy czytane przez rodzica zdanie jest prawdziwe czy fałszywe
Zdania:
Moją ojczyzną jest Polska.
Godłem Polski jest orzeł w koronie.
Ojczyzna to miasto.
Godło to biało – czerwony materiał.
Flaga Polski składa się z dwóch kolorów : czerwonego u góry, białego na dole.
Polska to nasza stolica.
Posłuchajcie teraz piosenki:
„Znam mój kraj”- oglądanie mapy Polski, ustalenie położenia na mapie: stolicy kraju (Warszawy), morza, gór. Poznanie nazwy najdłuższej rzeki w Polsce (Wisły). Rozbudzanie zainteresowania własnym krajem, kształtowanie tożsamości narodowej (mówimy po polsku, jesteśmy Polakami), budzenie przywiązania do swojego kraju. Bogacenie słownictwa. Zapoznanie z określeniem mapa, kontury.
„Baw się z razem z Misiem”- domowe zabawy ruchowe z przyborami:
https://www.youtube.com/watch?v=d9iT7iuIr9s
,,Polska to mój kraj”- dziecko próbuje wskazać charakterystyczne miejsca na mapie Polski
(Morze Bałtyckie, rzeka- Wisła, stolica kraju- Warszawa, góry).