11
maj
Jak dbać o słuch?
- „Dźwięki dookoła nas” – zamknij oczy i posłuchaj odgłosów dobiegających z domu, z podwórka, z ulicy. Postaraj się odgadnąć, kto lub co wydaje te odgłosy. Następnie sprawdź, czy miałeś rację.
- Słuchanie opowiadania, pt. „Hałasowanie” Grzegorza Kasdepke
„Hałasowanie” Grzegorz Kasdepke
Kuba i Buba musieli przyznać, że pan Waldemar, przyjaciel babci Joasi, to rzeczywiście bardzo
kulturalny pan. Do tego stopnia, że czasami wręcz wstydził się chodzić z naszymi sympatycznymi
bliźniakami po mieście – i to tylko dlatego, że, dajmy na to, naszła je ochota pobić
się lub powyzywać. Ale któregoś razu to pan Waldemar narobił Kubie i Bubie wstydu – i to
w muzeum!
– Jak tam w szkole?! – ryknął, gdy już się spotkali przed kasą muzeum.
Kuba i Buba aż podskoczyli z wrażenia. Babcia Joasia przygryzła wargi i dyskretnie rozejrzała
się dookoła. Pani bileterka, ogłuszona doniosłym głosem pana Waldemara, przetykała sobie
właśnie ucho.
– Nadal macie najwięcej uwag w całej klasie?!… – ryczał pan Waldemar. – Nie martwcie się,
za moich czasów kazano klęczeć na grochu!… Może dlatego mam teraz takie powykręcane
kolana!…Pani bileterka pospiesznie skręcała kulki z papieru – najwyraźniej zamierzała wepchnąć je
sobie w uszy.
– Dlaczego pan Waldemar tak hałasuje? – szepnął Kuba, zerkając ze zdziwieniem na babcię
Joasię. – Zawsze był taki kulturalny…
– Chyba wyczerpały się baterie w jego aparacie słuchowym – westchnęła zarumieniona babcia.
– To pan Waldemar jest kulturalny na baterie?! – osłupiała Buba.
Ale babcia nie zdążyła nic odpowiedzieć, bo pan Waldemar podszedł właśnie do kasy – no
i trzeba było zająć się zemdloną bileterką. - Postaraj się odpowiedzieć na pytania:
Dokąd poszli bohaterowie opowiadania i kto był z nimi? Dlaczego pan Waldemar mówił tak głośno? Czy w publicznych miejscach wypada mówić bardzo głośno ? Dlaczego? Jak możemy zadbać o swój słuch? - „Co słychać w hałasie?”* – czytanie kilku zdań z „Księgi zabaw z literami” str. 70-71 w hałasie (np. włączony telewizor lub radio, rozmowy, hałas z ulicy, itp.), a następnie w ciszy. Porównaj, w jakich warunkach – hałas czy cisza – rozumiesz to, co czytasz. Postaraj się odpowiedzieć na pytanie: kiedy lepiej się odpoczywa, pracuje, w hałasie czy w ciszy?
- Teraz obejrzyj film, pt. „Jak działa słuch?” z kanału Signia Hearing
6. Na zakończenie proponuję wykonanie eksperymentu zgodnie z tym, co zobaczycie w filmie, pt. „Jak zobaczyć dźwięk?” – lab3
*Źródło: „Plac zabaw” przewodnik metodyczny cz. 4, autorki: Anna Idzikowska-Guzy, Ewa Janus
Miłej zabawy!