cloud
cloud
cloud
cloud
cloud
cloud

Jak dbać o słuch?

 

  1. „Dźwięki dookoła nas” – zamknij oczy i posłuchaj odgłosów dobiegających z domu, z podwórka, z ulicy. Postaraj się odgadnąć, kto lub co wydaje te odgłosy. Następnie sprawdź, czy miałeś rację.
  2.  Słuchanie opowiadania, pt. „Hałasowanie” Grzegorza Kasdepke
    „Hałasowanie” Grzegorz Kasdepke
    Kuba i Buba musieli przyznać, że pan Waldemar, przyjaciel babci Joasi, to rzeczywiście bardzo
    kulturalny pan. Do tego stopnia, że czasami wręcz wstydził się chodzić z naszymi sympatycznymi
    bliźniakami po mieście – i to tylko dlatego, że, dajmy na to, naszła je ochota pobić
    się lub powyzywać. Ale któregoś razu to pan Waldemar narobił Kubie i Bubie wstydu – i to
    w muzeum!
    – Jak tam w szkole?! – ryknął, gdy już się spotkali przed kasą muzeum.
    Kuba i Buba aż podskoczyli z wrażenia. Babcia Joasia przygryzła wargi i dyskretnie rozejrzała
    się dookoła. Pani bileterka, ogłuszona doniosłym głosem pana Waldemara, przetykała sobie
    właśnie ucho.
    – Nadal macie najwięcej uwag w całej klasie?!… – ryczał pan Waldemar. – Nie martwcie się,
    za moich czasów kazano klęczeć na grochu!… Może dlatego mam teraz takie powykręcane
    kolana!…Pani bileterka pospiesznie skręcała kulki z papieru – najwyraźniej zamierzała wepchnąć je
    sobie w uszy.
    – Dlaczego pan Waldemar tak hałasuje? – szepnął Kuba, zerkając ze zdziwieniem na babcię
    Joasię. – Zawsze był taki kulturalny…
    – Chyba wyczerpały się baterie w jego aparacie słuchowym – westchnęła zarumieniona babcia.
    – To pan Waldemar jest kulturalny na baterie?! – osłupiała Buba.
    Ale babcia nie zdążyła nic odpowiedzieć, bo pan Waldemar podszedł właśnie do kasy – no
    i trzeba było zająć się zemdloną bileterką.
  3.  Postaraj się odpowiedzieć na pytania:
    Dokąd poszli bohaterowie opowiadania i kto był z nimi?  Dlaczego pan Waldemar mówił tak głośno? Czy  w publicznych miejscach wypada mówić bardzo głośno ? Dlaczego? Jak możemy zadbać o swój słuch?
  4. „Co słychać w hałasie?”* – czytanie kilku zdań z „Księgi zabaw z literami” str. 70-71 w hałasie (np. włączony telewizor lub radio, rozmowy, hałas z ulicy, itp.), a następnie w ciszy. Porównaj, w jakich warunkach – hałas czy cisza – rozumiesz to, co czytasz. Postaraj się odpowiedzieć na pytanie: kiedy lepiej się odpoczywa, pracuje, w hałasie czy w ciszy?
  5. Teraz obejrzyj film, pt. „Jak działa słuch?” z kanału Signia Hearing

 

6. Na zakończenie proponuję wykonanie eksperymentu zgodnie z tym, co zobaczycie w filmie, pt. „Jak zobaczyć dźwięk?” – lab3

 

*Źródło: „Plac zabaw” przewodnik metodyczny cz. 4, autorki: Anna Idzikowska-Guzy, Ewa Janus

Miłej zabawy!



  • Misie