cloud
cloud
cloud
cloud
cloud
cloud

Skąd się bierze prąd?

 

1. „Skąd się bierze prąd?” – samodzielna praca z Księgą zabaw z literkami strony 64–65.

Na podstawie ilustracji dzieci mają za zadanie sformułować krótką wypowiedź na temat: Skąd się bierze prąd?

2.  Słuchanie opowiadania, rozmowa na temat jego treści. 

Podczas słuchania opowiadania postarajcie się zapamiętać, jak nazywali się jego bohaterowie i kim byli. Spróbujcie też zapamiętać, jakie ważne

informacje o bezpieczeństwie chłopiec przekazał Juniorowi.

Pstryk  Grzegorz Kasdepke

Na elektryczne urządzenia lepiej uważać…

– Uważaj, teraz będzie się działo – mruknął Dominik, włączając elektryczny czajnik.  Zanim Junior zdążył podkulić ogon, w całym domu błysnęło, huknęło – a potem zapadła ciemność. I cisza. Przestało grać radio, przestały pracować lodówka i pralka, przestał działać komputer i nawet Junior przestał sapać, choć nie był przecież na prąd. Widać wszystko to zrobiło na nim spore wrażenie. Pierwsza odezwała się babcia Marysia.

– Dominik! – zawołała z dużego pokoju. – To twoja sprawka?!

– Prowadzę wykład – odkrzyknął dyplomatycznie Dominik.

– O czym?! – głos babci dochodził już z korytarza. – Nie mów, że o elektryczności!

– Mogę nie mówić… – mruknął Dominik.

– Hau! – dodał mu otuchy Junior.

Zza drzwi dobiegł ich szelest, trzask, odgłosy majstrowania przy elektrycznych korkach – i  naraz z  głośnika radia popłynęła muzyka, a  lodówka wzdrygnęła się jak po  przebudzeniu z krótkiej drzemki i znowu zaczęła pracować. Dominik i Junior zmrużyli oczy.

– Przecież tata ci mówił – zasapała babcia, wchodząc do kuchni – żebyś nie włączał tego czajnika, gdy pracuje pralka, tak?!        Jutro przyjdą elektrycy i wszystko naprawią! A na razie trzeba uważać! Bo przewody elektryczne w tym mieszkaniu są za słabe, i to dlatego! Chcesz wywołać pożar?!

– Hau! – uspokoił ją Junior.

Ale babcia Marysia nie była uspokojona; zakazała Dominikowi zabaw w kuchni, przez co dalsza część wykładu musiała się odbyć w łazience.

– Tak, z elektrycznością nie ma żartów – westchnął Dominik.

– Na przykład najgłupsze, co można zrobić, to suszyć sobie włosy w wannie. Bo jakby suszarka wpadła do wanny, to…

Junior zawył rozpaczliwie, dając do zrozumienia, że wie, co by się stało, gdyby suszarka wpadła do wanny.

– Tak samo głupie – kontynuował Dominik – jest wtykanie różnych przedmiotów do dziurek od kontaktu! Albo przecinanie przewodów elektrycznych! Jeżeli zobaczę kiedyś, że to robisz, to koniec, zakaz wychodzenia na spacery! Junior, gdyby to było możliwe, podwinąłby nie tylko ogon, ale i uszy, nos oraz całego siebie.

– Niemądrze jest także – ciągnął zadowolony z siebie Dominik – ciągnąć za kabel jakiegoś urządzenia, żeby je wyłączyć, bo łatwo taki kabel przerwać! Ani podłączać zbyt wielu urządzeń do jednego gniazdka! I, i… słuchasz mnie?

– Hau… – odszczeknął zrezygnowany Junior.

– No tak, może to za dużo jak na jeden raz – zgodził się Dominik. – Najważniejsze jest jedno:

nie wolno bawić się elektrycznością! Zrozumiałeś?

– Hau! – zapewnił Junior. Po czym podskoczył wysoko, pstryknął nosem wyłącznik światła – i wykład został zakończony. O elektryczności można mówić jeszcze długo. Czas, start!

Pytania do dzieci: Jak nazywali się bohaterowie opowiadania? Kim byli? Dlaczego po włączeniu czajnika zgasło światło w całym mieszkaniu? Jakie ważne informacje dotyczące bezpiecznego postępowania z urządzeniami elektrycznymi chłopiec przekazał Juniorowi? Jak myślicie, czy dzieci mogą samodzielnie posługiwać się urządzeniami elektrycznymi?

3. Czy dzieci potrafią bezpiecznie obchodzić się z prądem?

Przypominamy dzieciom zasady bezpiecznego korzystania z urządzeń elektrycznych.

4. Co należy robić by dbać o środowisko? Przykładowe zachowania, które w tym pomogą.

  • Czajnik elektryczny – wlewaj do gotowania tylko tyle wody ile potrzebujesz.
  • Komputer – zamiast grać na komputerze, zagraj w grę planszową.
  • Kuchenka elektryczna – gotuj w szybkowarze, albo pod przykryciem.
  • Lampa – maluj ściany na jasne kolory, załóż energooszczędną żarówkę, gaś światło, kiedy wychodzisz.
  • Lodówka – nie stawiaj jej w pobliżu grzejnika, nie wkładaj do niej ciepłych posiłków.
  • Ładowarka – odłączaj ją zaraz po naładowaniu telefonu, tabletu czy laptopa.
  • Odkurzacz/żelazko – odkurzaj/prasuj szybko i zdecydowanie, nie oglądaj w tym czasie telewizji.
  • Pralka – uruchamiaj, kiedy będzie pełna, pierz w niskiej temperaturze.
  • Suszarka do włosów – wysusz włosy najpierw ręcznikiem, skrócisz czas suszenia o połowę.
  • Telewizor – zamiast gapić się w ekran, idź na spacer.
  • Zmywarka – uruchamiaj, kiedy uzbierasz komplet naczyń.
  • Wyłącz sprzęt, którego nie używasz, ponieważ w trybie uśpienia sprzęt pobiera prąd.
  • Kupując urządzenie elektryczne zwróć uwagę na jego klasę energetyczną itp.

 

5. Słuchamy piosenki o Loli Poli, która dba o przyrodę.

 

6. Zapraszamy dzieci na wirtualny spacer po Centrum Nauki Kopernik.

Należy obejrzeć  krótki film: „Skąd się bierze prąd w naszym gniazdku?”

http://www.kopernik.org.pl/

Następnie wchodzimy w zakładkę -> Eksperymentuj samodzielnie ->  Kopernik Wirtualnie -> Skąd się bierze prąd w naszym gniazdku?

Polecamy obejrzeć z dziećmi również inne filmy z tej strony.

 

Miłej zabawy!



  • Misie