Ekoprzyjaciele
Co to jest EKOLOGIA?
Co to jest ekologia? – słuchanie wiersza, rozmowa na temat jego treści.
Prosimy, by dziecko starało się zapamiętać wszystkie słowa, których znaczenia nie rozumie.
Co to jest ekologia? D. Klimkiewicz, W. Drabik
Ekologia – mądre słowo,
a co znaczy – powiedz, sowo?
Sowa chwilę pomyślała
i odpowiedź taką dała:
„To nauka o zwierzakach,
lasach, rzekach, ludziach, ptakach.
Mówiąc krótko, w paru zdaniach,
o wzajemnych powiązaniach
między nami, bo to wszystko
to jest nasze środowisko.
Masz je chronić i szanować”
– powiedziała mądra sowa…
Po wysłuchaniu wiersza pytamy dziecko czy były słowa, których znaczenia nie rozumie.
Zadajemy pytania: Co to jest ekologia? Czego dotyczy ta nauka? Co oznacza słowo „szanować”?
Aby utrwalić definicję pojęcia „ekologia”, proponuję zabawę rytmiczną. Dziecko może wyklaskiwać, wytupywać fragment wiersza zgodnie z analizą sylabową:
To na-u-ka o zwie-rza-kach,
la-sach, rze-kach, lu-dziach, pta-kach.
Mó-wiąc krót-ko, w pa-ru zda-niach,
o wza-jem-nych po-wią-za-niach
mię-dzy na-mi, bo to wszyst-ko
to jest na-sze śro-do-wis-ko.
„Potrafię liczyć” – zabawy matematyczne z wykorzystaniem plastikowych zakrętek od butelek albo drobnych klocków.
– Dziecko segreguje zakrętki według kolorów.
– Dziecko bierze po dwie zakrętki każdego koloru i układa z nich rytmiczny wzór.
– Rodzic układa dowolny rytmiczny wór ze swoich zakrętek. Zadaniem dziecka jest ułożenie takiego samego wzoru. Potem zmiana ról.
– Rodzic klaszcze. Zadaniem dzieci jest wziąć tyle zakrętek, ile klaśnięć usłyszy. Dziecko podaje liczbę klaśnięć.
– Rodzic pokazuje dziecku kolorowe kartoniki z cyframi. Dzieci biorą tyle zakrętek, ile wskazuje liczba na kartoniku, mają być one w kolorze kartonika. Dzieci podają liczbę zakrętek. Sumują zakrętki. Wskazują kolor zakrętek, których jest więcej.
– Dzieci układają z zakrętek różne obrazki.
„Oczyszczalnia ścieków” – zabawa badawcza.
Przygotowujemy własną mini oczyszczalnie.
„Przyjaciele przyrody” – quiz wiedzy ekologiczno-przyrodniczej.
Pytania:
– Jaki kolor ma kosz na śmieci, do którego trzeba wrzucić plastikową butelkę po wodzie mineralnej?
- zielony
- żółty
- fioletowy
– Jaki kolor ma kosz na śmieci, do którego trzeba wrzucić starą, niepotrzebną gazetę?
- żółty
- zielony
- różowy
– Jaki kolor ma kosz na śmieci, do którego trzeba wrzucić słoik po dżemie?
- czerwony
- zielony
- niebieski
– Co oznacza słowo recykling?
- bardzo szybką jazdę na rowerze
- ponowne przetwarzanie zużytych rzeczy, np. puszek, butelek, papieru
- bardzo wysoki budynek
– Co oznacza słowo ekologia?
- nauka o wzajemnych relacjach pomiędzy środowiskiem a organizmami żywymi
- dyscyplina sportowa
- rodzaj tańca
– Co oznacza słowo odpady?
- coś do jedzenia
- coś do ubrania
- coś niepotrzebnego, do wyrzucenia
„Ekozabawki”
Przygotowujemy z dziećmi zabawkę z odpadów (plastikowych pojemników, kartonów, nakrętek, starych ubrań, foli kolorowych, sznurków, różnych opakowań, butelek czy słoików).
Ważne żeby dziecko najpierw samo zastanowiło się nad tym z czego można zrobić zabawkę i w jaki sposób. Rodzic pomaga w wykonaniu. Ewentualnie podpowiada pomysł, podsuwa materiały.
– ,,Lotnisko” – samolot z rolki po papierze lub z butelki po wodzie mineralnej. Wycinamy z papieru śmigło, tak aby włożyć je w szyjkę butelki i następnie zakręcić. Z kartonu wycinamy skrzydła i przyklejamy taśmą dwustronną do butelki, wycinamy małe kółka i przyklejamy jako okienka w samolocie. Przeciętą na pół rolkę po papierze przyklejamy pod skrzydłami. Na tył samolotu przyklejamy statecznik wycięty z papieru. Podobnie wykonujemy samolot z rolki. Nacinamy rolkę z tyłu aby wsunąć wycięty z papier statecznik, doklejamy skrzydła z kartonu (można zrobić samolot dwupłatowy).
– ,,Praca w biurze – laptop”. Na zakrętkach od butelek wypisujemy cały alfabet oraz strzałki, enter i spacja, jak na laptopie. W części po czekoladach układamy naszą koreczkową klawiaturę, przyklejamy ją klejem introligatorskim. Na zamknięciu od pudelka przyklejamy kartkę z narysowanym obrazkiem – jak monitor komputera.
– ,,Restauracja, patelnie, pizza, jajka sadzone, czapka kucharza”. Do wykonania czapki kucharza potrzebujemy 3 białych kartek A4 sklejonych ze sobą dłuższym bokiem. Składamy je na pół, następnie nacinamy od włożonej strony na około 1,5 centymetrowe paski. Sklejamy dwa brzegi ze sobą. Szykujemy z kartonu koło o dowolnej średnicy (pizza) z folii aluminiowej przygotowujemy fragmenty / trójkąty pizzy. Dodatki wycinamy dowolnie, np. żółte ścinki jak ser, czerwone koreczki jako salami, itp. Z papierowego talerzyka robimy patelnię – malujemy go na czarno i doklejamy rączkę. Z rolek po papierze możemy zrobić filiżanki – odcinamy 2 cm pasek jako uchwyt filiżanki, następnie dół rolki nacinamy na 4 części i składamy do środka tworząc dno filiżanki. Ozdabiamy i przyklejamy uchwyt. Z kartonów i butelek przygotowujemy potrawy.
Poniżej załączam link dla „potrzebujących”
Miłej zabawy!