Na polu
1. „Wspólna praca” L. Wiszniewski – słuchanie wiersza i zapamiętanie, jak największej ilości zwierząt występujących w wierszu (kaczor, wróbel, zając, kogut, wrony, konie).
Wspólna praca Ludwik Wiszniewski
Kwaknął kaczor
raz i drugi:
− Na podwórku
widzę pługi…
Kwa, kwa!
Wróbel siedzi
na stodole: − Już gospodarz
jedzie w pole…
Ćwir, ćwir!
Zając przysiadł
na ugorze:
− Już gospodarz
w polu orze…
Hop, hop!
Na podwórku
kogut pieje:
− Już gospodarz
w polu sieje…
Ko, ko!
Na topoli
kraczą wrony:
− Już koniki
ciągną brony…
Kra, kra!
Teraz krzyczą
wszyscy razem:
− Oraliśmy
z gospodarzem!
Hej! hej!
Postaraj się odpowiedzieć na pytania: Jakie zwierzęta występowały w wierszu? Co robiły? O czym opowiadały?
Postaraj się podzielić nazwy zwierząt na sylaby, a następnie na głoski. Jaka jest pierwsza głoska? A jaka ostatnia?
2. Burza mózgów „Dlaczego rośliny rosną?” – staranie się wymienić, jak najwięcej odpowiedzi na zadane pytanie oraz wymienić jak najwięcej znanych roślin. Czy znasz rośliny rosnące na polu lub w ogródku?
3. „Hodowla roślin w domu” – zabawa badawcza. Oglądanie ilustracji na s. 62 w „Księdze zabaw z literkami” dzieci odpowiadają na pytanie, jakie rośliny może uprawiać rolnik oraz co można zrobić z tych roślin. Rozmowa, co jest potrzebne do wzrostu roślin (gleba, woda, słońce – ciepło).
Założenie własnej hodowli cebuli i fasoli:
Potrzebne będą: dwa słoiki (po dżemie), dwa talerzyki, gaza, gumka recepturka oraz cebula i fasola, zeszyt i kredki.
Na słoik przeznaczony na fasolę zakładamy gazę, którą przytrzymujemy gumką. Ważne, aby w gazie zrobić wgłębienie. Tu wkładamy fasolę, nalewamy wodę – nasiona muszą być stale wilgotne. Nadmiar gazy obcinamy. Słoik stawiamy na talerzyku. Cebulę wybieramy taką, aby nie wpadła do słoika. Kładziemy ją na brzegach słoika i wlewamy tyle wody, aby korzenie były w niej zanurzone. Słoik ustawiamy na talerzu. Musimy pamiętać, aby uzupełniać regularnie wodę w obu słoikach. Na pierwsze oznaki naszej pracy będzie trzeba poczekać kilka dni.
Podpisz słoiki i napisz datę założenia hodowli. Prowadząc obserwację, należy narysować kolejne etapy wzrostu rośliny, począwszy od nasion (w przypadku fasoli) i cebuli. Kolejne rysunki należy wykonać, gdy zaobserwujemy zmiany w naszej hodowli, np. pęknięcie fasoli, pojawienie się korzeni lub listków, szczypiorku, itp.
Teraz zobacz film „Jak założyć hodowlę fasoli dla 5-6-latka Kuba opowiada” Przedszkole Mamy Agi
4. Teraz pora na wykonanie kart pracy z książki „Plac zabaw” cz. 3 – karty pracy s. 45a i 45b
Miłej pracy i zabawy 🙂