cloud
cloud
cloud
cloud
cloud
cloud

„Co było pierwsze – jajko, czy kura?”

 

Porozmawiajmy  dziś o … JAJKU!.

1.  Eksperymentowanie z jajkiem:

–  JAJKO 1. Oglądanie kurzego jajka i opisywanie go. – Wybijamy kurze jajko na biały talerzyk. Szukamy żółtka, białka, płytki zarodkowej (mała czerwona plamka na żółtku) i pęcherzyka powietrza ( pęcherz przyklejony do skorupki).

– JAJKO 2. Oglądanie ugotowanego jajka. – Rzucamy ugotowane jajko z małej wysokości na stół. Obieramy. Omawiamy jego wygląd, zapach, smak?

– JAJKO 3. Czy można włożyć jajko do szklanej butelki? – Podpalamy skręcony kawałek bibuły i wrzucamy go do butelki, na szyjce butelki stawiamy jajko. Już po chwili zostanie ono zassane do środka butelki przez wytworzone podciśnienie.

– JAJKO 4. Gumowe i świecące jajko?! – Wkładamy surowe jajko do szklanki z octem na 24 godziny.  Po wyjęciu płuczemy jajko delikatnie wodą, usuwamy rozpuszczoną warstwę skorupki; delikatnie rzucamy jajko na stolik – jajko zachowuje się jak gumowe.!  Co więcej, odpowiednio podświetlone (np. latarką) ukaże dzieciom swoje wnętrze.

2.  „Co wiemy o jajku?”

Przygotowujemy duży „plakat wiedzy o JAJKU”. Piszemy i rysujemy wspólnie wszystkie nasze skojarzenia związane z jajkiem.

Następnie omawiamy plakat i rozmawiamy i JAJKU . Pytania pomocnicze:  Jak wygląda jajko – kształt, wielkość, kolor….?, Z czego się składa?, Skąd się bierze?, Jakie jajka są jadalne? Pod jaką postacią jajka najbardziej lubimy? Jajecznica, gotowane, na miękko?  Jakie jeszcze jajka znamy?, Czy tylko ptaki znoszą jajka? Co z jajka powstaje? Dlaczego jajka są zdrowe? – i inne według pomysłu rodzica.

3Słuchanie opowiadania  i rozmowa na temat ego treści.

„Co było pierwsze? – jajko czy kura?”  Grzegorz Kasdepke

Na Kurzym Uniwersytecie od rana panowało niesamowite zamieszanie. Zwłaszcza dwuletnie nioski robiły masę hałasu. Gdakały, przepychając się i dziobiąc. Jedna usiadła nawet na żyrandolu – a wszystko po to, by lepiej słyszeć profesora Koko, który lada moment miał rozpocząć wykład na temat: „Co było pierwsze – jajko czy kura?”. – Oczywiście, że jajko! – krzyczały siedzące w drugim końcu sali jajka. Bardzo przeżywały swój pierwszy dzień na uniwersytecie. – Ko-koleżanki, słyszałyście?! – wrzasnęła jakaś oburzona kwoka. – Ledwośmy zniosły tych smarkaczy, a już nam pyskują! Ale zanim inne nioski zdążyły wyrazić swe oburzenie, profesor Koko chrząknął – i tak właśnie zaczął się wykład. – Jajko czy kura?… – mówił monotonnym głosem, drapiąc się w zamyśleniu po dziobie. – Oto jest pytanie…

Wielkie mi pytanie! – zniecierpliwiło się któreś jajko. – Przecież wiadomo, że to z nas wykluwają się kury! – Ale to kury znoszą jajka! – zagdakała jedna z kur, a wszystkie inne narobiły takiego hałasu, że aż ta, która siedziała na żyrandolu, spadła profesorowi na głowę. – Czy mogłaby pani ze mnie zejść? – zapytał uprzejmie profesor Koko. Okazało się jednak, że kura nie może, bo właśnie zniosła jajko – i teraz chciałaby je szybko wysiedzieć. – No i co, no i co?! – triumfowały kury. – Samo to jajo się chyba nie zniosło?! Jajka popatrywały na siebie z wyraźnym zakłopotaniem – i już, już miały przyznać kurom rację, gdy naraz spod nioski siedzącej na głowie profesora wygramoliło się pisklę. – Czy mogłaby pani bawić się z dzieckiem gdzie indziej? – zapytał uprzejmie profesor Koko. Nikt go jednak nie słyszał; jajka śmiały się i klaskały, a kury gdakały wniebogłosy. I tak skończył się wykład na temat: „Co było pierwsze – jajko czy kura?”. – Na następnych zajęciach pomówimy o czymś mniej skomplikowanym – obiecał profesor Koko, choć nikt go nie słuchał. – Na przykład – jak zbudować kosmiczną rakietę…*

Pytania do dzieci: Jaki wykład odbył się na Kurzym Uniwersytecie? Jak zareagowały na pytanie profesora Koko kura i jajka? Jakich odpowiedzi udzieliły? A waszym zdaniem co było pierwsze – jajko czy kura?

4.  Wykonanie Kart Pracy z książki numer 3, strony 40a, 40b i 41a** i 41b.

5Przygotowanie PALMY WIELKANOCNEJ.

6.  Zachęcam do wspólnego przygotowania kanapek z pastą jajeczną.

 

 

  * Źródło:  „Paczka Puszatka. Roczne przygotowanie przedszkolne” – przewodnik metodyczny, autor: Katarzyna Wojciechowska

  **Załącznik do wykonania Karty 41a.

 

Miłej zabawy!

 



  • Misie