cloud
cloud
cloud
cloud
cloud
cloud

Na wiejskim podwórku

  • Praca z Księgą zabawy z literkami. Strony 58-59.

 Dzieci na podstawie ilustracji, wiersza i własnej wiedzy odpowiadają na pytania:

Co to jest gospodarstwo wiejskie? Jakie jeszcze zwierzęta można spotkać na wiejskim podwórku? Jak się nazywają samce, jak – samice, a jak – młode tych zwierząt? W jaki sposób należy się zachowywać wobec zwierząt? Należy zwrócić  uwagę na to, że nie wolno podchodzić do nieznajomych zwierząt, nie należy ich straszyć ani zaczepiać. 

  • Tyle kroków” – zabawa słuchowo-ruchowa.Wypowiadamy  nazwy zwierząt: krowa, kot, kura, indyk, koń, owca,  a dzieci dzielą je na głoski i wykonują tyle kroków do przodu, ile głosek jest w danym słowie.
  • Wysłuchanie wiersza i rozmowa na temat jego treści. Prosimy by dziecko słuchało bardzo uważnie.

„W domu najlepiej” Agnieszka Frączek

Dorsz Dionizy, jak bociany,

chciał mieć gniazdo pod chmurami,

lecz, gdy znalazł się na dachu,

zaraz drapnął w dół ze strachu.

Ślimak Dyzio chciał się ukryć,

hen, na drzewie, w dudka dziupli,

a ów dudek z marnym skutkiem

wtykał czubek w kundla budkę…

Pies się do muszelki wciskał,

ale zmieścił tam ćwierć pyska.

Dzik w pośpiechu siadł na grzędzie

– spadał z niej dwa razy prędzej.

Pomyśleli… podumali… I do domów się udali.

Pytania do dzieci: Czy wiersz was rozbawił? Dlaczego? Które zwierzę was najbardziej rozbawiło? Posłuchajcie wiersza jeszcze raz i powtórzcie rymujące się słowa. O jakich zwierzętach jest mowa w wierszu? Gdzie zwykle mieszkają te zwierzęta? Dlaczego właśnie tam? Gdzie chciało zamieszkać każde z tych zwierząt? Jak się skończyły ich próby zamieszkania w innych niż zwykle miejscach? Czy to były odpowiednie dla nich domy? Dlaczego? Co by było, gdyby człowiek chciał zamieszkać w tych miejscach, które wybrały zwierzęta? Po co zwierzęciu potrzebny jest dom? Jak się nazywają domy znanych nam zwierząt: kury, świni, konia, krowy?

  • „Liczymy zwierzęta” – przeliczanie na liczmanach, np. nakrętki po napojach.

Dzieci układają je zgodnie z treścią zadań i przeliczają. Przykładowe zadania (dodawanie w zakresie 10):

 – W gospodarstwie były 4 kury i 5 kaczek. Ile ptaków było w gospodarstwie?*

– Kura wysiadywała jajka. Najpierw wykluły się 2 pisklęta, chwilę później – 4 pisklęta, a po kolejnej chwili – jeszcze 1. Ile piskląt się wykluło?*

– Na łące pasły się 2 duże krowy i 1 mały cielak. Ile krów było na łące?*

– W stajni stały snopki siana: 1 pod drzwiami, 2 przy prawej ścianie, 4 przy lewej ścianie. Ile snopków siana stało w stajni?*

– Na wiosnę w gospodarstwie urodziło się jedno źrebię, dwoje cieląt, cztery kurczęta i dwa koty. Ile zwierząt urodziło się na wiosnę w          gospodarstwie?*

  • Praca w karcie pracy z książki nr 3: 37a, 37b i 44a, 44b.
  • Zestaw ćwiczeń gimnastycznych. (Do ćwiczeń potrzebne będą woreczki gimnastyczne. W warunkach domowych proponuję np. woreczki z ryżem lub inne, według pomysłu rodzica ;))
  • „Koty się budzą” – dzieci przyjmują pozycję: klęk podparty, dolny odcinek kręgosłupa „wpychają” mocno w podłogę tak, aby stał się w tym miejscu wklęsły. Głowy podnoszą. Na hasło: koci grzbiet, górny odcinek kręgosłupy „wypychają” w górę tak, aby powstał swego rodzaju garb. Głowy chowają między ramionami*
  • „Koniki” – dzieci biegają po obwodzie koła, uderzając piętami o pośladki*
  • „Idą kaczki” – dzieci maszerują na ugiętych nogach*
  • „Króliki skaczą” – dzieci kładą woreczki gimnastyczne na podłodze i przeskakują przez nie raz z prawej strony, raz z lewej*
  • „Sadzimy w polu” – dzieci stają w rozkroku i wykonują skłon do prawej nogi, prostują się i robią skłon do lewej nogi. Ćwiczenia należy powtórzyć kilka razy*
  • „Zwierzęta piją wodę” – dzieci kładą woreczki gimnastyczne na podłodze i siadają za nimi. Następnie wykonują skłon w kierunku woreczka tak, aby dotknąć go czołem*
  • Przygotowanie gry planszowej: „Wiejski wyścig”

Dzieci rysują planszę do gry, która się dzieje na wiejskim podwórku – oznaczają miejsce startu i mety, rysują pola trasy. Mogą przygotować pola-niespodzianki (droga na skróty lub cofnięcie się). Po skończeniu ustawiają na polu start swoje pionki, rzucają kostka i przesuwają się o wylosowana liczbę pól.

  • Oglądanie i czytanie książek oraz albumów o zwierzętach wraz z rodzicami.

*Źródło: „Plac zabaw” przewodnik metodyczny, autorki: A. Idzikowska-Guzy, E. Janus



  • Misie