17
cze
Burza
- Wysłuchajcie i odgadnijcie zagadkę. Nazwijcie dźwięki, które opisano w zagadce.*
„Burza” Marcin Przewoźniak
Co się dzieje tam u góry?
Wielką wojnę toczą chmury?
Wciąż na siebie nacierają
I strzelają, i błyskają?
Co się tam na górze dzieje?
Że się nam na głowy leje?
Od błyskawic niebo trzeszczy,
A nam w butach chlupie deszczyk.
Ciemne niebo dudni, świeci…
Co się dzieje tam na górze?
Wiedzą to na pewno dzieci: Oglądamy groźną… (burzę). - Postarajcie się odpowiedzieć na pytanie: Jak należy się zachować w czasie burzy? *
Podczas burzy:
– należy unikać wysokich obiektów;
– nie wolno przebywać w wodzie ani na odkrytym terenie, chować się pod drzewami;
– należy unikać metalowych przedmiotów i nie przebywać w ich pobliżu;
– nie wolno rozmawiać przez telefon komórkowy. * - „Kapie, pada, leje” – szukanie wyrazów mówiących o tym, co robi deszcz: kapie, pada, leje, mży, kropi, siąpi. Kojarzenie dźwięków: – uderzenia palcami w bębenek – kapie, kropi, – przesuwanie palcami po bębenku – siąpi, mży, – uderzanie pałeczką – pada, – mocne uderzanie pałeczką – leje. Ilustrowanie rodzaju deszczu ciałem: – mżawka – pocieranie dłońmi o uda, – silniejszy deszcz – klepanie dłońmi w uda, – ulewa – tupanie nogami. *
- „Skąd się bierze burza?” – eksperyment. Co będzie potrzebne: szklanka, blaszane denko (pokrywka puszki), balonik, kawałek wełnianej tkaniny. *
Instrukcja: 1. Na suchej szklance umieszczamy blaszane denko, 2. Nadmuchujemy balonik, 3. Pocieramy energicznie balonik wełnianą szmatką i kładziemy go na denku, 4. Zbliżamy palec do brzegu blachy.*Co zauważyliście? (przepływ prądu) Jak to wytłumaczyć? (W wyniku pocierania balonika wytworzyły się ładunki elektryczne – prąd, i przeskoczyła iskra, którą można porównać do małej błyskawicy). *
- Praca z książką „Plac zabaw” cz. 4 str. 39b – poruszanie się zgodnie z kodem, kolorowanie obrazków.*
*Źródło: „Plac zabaw” przewodnik metodyczny cz.4, autorki: Anna Idzikowska-Guzy, Ewa Janus