Przy świątecznym stole
Śniadanie Wielkanocne
- Praca z Księgą zabaw z literkami. Strony 60-61.
Co wkładamy do naszych koszyczków? Dlaczego? Czyli o symbolach Świąt Wielkanocnych…
– Baranek z chorągiewką – Znak Chrystusa Zmartwychwstałego. Na chorągiewce jest umieszczony krzyż oraz napis „Alleluja”, wyrażający radość ze zwycięstwa życia nad śmiercią oraz pokonania grzechu.*
– Jajko – symbol nowego życia. Kiedyś jaj nie spożywano przez cały Wielki Post i powracały na stoły dopiero na Wielkanoc. Dzielenie się jajkiem ma charakter braterski i służy umocnieniu więzi rodzinnych.*
– Chleb – jest symbolem pomyślności, dostatku, obfitości i sytości, a wyraża pragnienie przyjęcia Komunii św. Do koszyka ze święconką wkładamy zazwyczaj kromkę chleba.*
– Wędlina – Jest symbolem baranka, którego Izraelici zabijali i spożywali rodzinnie w święto Paschy. Przed laty, gdy mięso spożywano sporadycznie, bo było drogie, uchodziło za oznakę dostatku. Ma zapewnić dobrobyt, zdrowie i płodność. Do koszyka ze święconką wkładamy zazwyczaj kawałek szynki albo kiełbasę.*
– Ciasto – jest symbolem umiejętności oraz doskonałości – więc najlepiej jeśli jest to wypiek domowy – babka bądź mazurek. Jego słodycz jest nagrodą za wytrwanie w umartwieniach w czasie Wielkiego Postu i zwiastunem Królestwa Niebieskiego czyli nieba.*
– Chrzan – swym ostrym smakiem i zapachem przypomina nam o tym, jak bardzo Pan Jezus cierpiał za nas.*
– Sól – to bardzo ważna przyprawa, bo nadaje potrawom smak i chroni je przed zepsuciem. Jest symbolem oczyszczenia i prawdy.*
2. Wysłuchanie wiersza i rozmowa na temat jego treści.
„Wielkanocny stół „ Ewa Skarżyńska
Nasz stół wielkanocny
haftowany w kwiaty.
W borówkowej zieleni
listeczków skrzydlatych
lukrowana baba
rozpycha się na nim,
a przy babie –
mazurek w owoce przybrany.
Palmy pachną jak łąka
w samym środku lata.
Siada mama przy stole,
A przy mamie tata.
I my.
Wiosna na nas
zza firanek zerka,
a pstrokate pisanki
chcą tańczyć oberka.
Wpuśćmy wiosnę,
Niech słońcem
zabłyśnie nad stołem
w wielkanocne świętowanie
jak wiosna wesołe!
Pytania do dzieci: Jakie elementy dekoracyjne znajdują się na stole? Kto usiądzie przy stole? Czego brakuje na stole, a powinno się znaleźć zgodnie z tradycją wielkanocną?**
3. „Gdzie jest więcej?” – przeliczanie, porównywanie zbiorów.
Potrzebne będą: 2 podkładki (np. dwie kolorowe kartki), 2 czarne paski i liczmany (mogą to być jajka, które dzieci przygotowały na poprzednich zajęciach).
- Rodzic kładzie po kilka jajek na podkładki. Prosi dziecko, by oszacowało, gdzie jest więcej, a gdzie mniej liczmanów. Przeliczając układamy jajka w pary.
- Następnie rodzic układa z dwóch czarnych pasków papieru symbol większości < i mówi: Taki znak oznacza, że tutaj jest więcej, a tutaj mniej. (Wskazujemy odpowiednio) .
- Pytamy o ile więcej jest jajek? Kiedy dziecko policzy i wskaże, to tyle liczmanów należy odłożyć.
- Teraz w obydwu zbiorach jest tyle samo – rozkładamy czarne paseczki ze znaku większości<, tworząc znak równości = mówiąc, że Taki znak oznacza, że z obu stron jest tyle samo jajek. Powtarzamy układanie jajek na dwóch podkładkach, porównywanie i ustawianie odpowiedniego znaku.
Jeżeli dziecku trudno jest zrozumieć znak większości, to polecam,by nazwać go „dziobem ptaszka”. Nasz „ptaszek” zawsze odwróci się otwartym dziobkiem w tą stronę, z której jest więcej ziarenek . Możemy przedstawić to dziecku na rysunku.
4. Wielkanocne zagadki**:
- Święta Wielkanocne obchodzimy zawsze: a) zimą b) jesienią c) wiosną.
- Jajka pomalowane jednym kolorem nazywamy: a) pisankami b) kraszankami c) drapankami.
- Śmigus–dyngus, czyli zwyczaj polewania wodą obchodzimy w: a) lany wtorek b) laną niedzielę 3) lany poniedziałek.
- Malowane jajka w różne wzorki nazywamy a) piosenkami b) pisarkami, c) pisankami.
- Podczas śniadania wielkanocnego dzielimy się a) opłatkiem b) jajkiem c) chlebem.
- Dawny zwyczaj wielkanocny polegał na a) chodzeniu z gwiazdą b) chodzeniu po kolędzie c) chodzeniu z kogucikiem.
- Co święcimy w Niedzielę Palmową? a) Jajka. b) Chleb. c) Palmę.
- Jak nazywamy koszyczek z jedzeniem, który święcimy w Wielką Sobotę? a) Plecionka. b) Święconka. c) Wędzonka.
5. Tradycje Wielkanocne w Polsce.
Czytamy dziecku o tradycjach w różnych regionach Polski. Odnajdujemy te regiony na mapie Polski.
https://czasdzieci.pl/okiem-rodzica/id,6135d4.htm
* Źródło: Przewodnik Katolicki
** Źródło: przewodnik metodyczny „Paczka Puszatka. Roczne przygotowanie przedszkolne” autor : Katarzyna Wojciechowska