cloud
cloud
cloud
cloud
cloud
cloud

Dbamy o higienę i bezpieczeństwo

Wiemy wszystko o koronawirusie

Zabawa ruchowa „Gimnastyka”

„W zdrowym ciele zdrowy duch”- zaproszenie dzieci do zabawy ruchowej na podstawie wiersza A. Majewskiego „Gimnastyka”.

Gdy chcesz być silny, nie chcesz chorować, Musisz się często gimnastykować. Wstawaj więc wcześnie, otwieraj okno, Nawet gdy drzewa na dworze mokną. Stań w półrozkroku, zacznij od skłonów – W przód, w tył, na boki. Trzy razy ponów. Wymachy ramion wzmacniają ręce, Tym są sprawniejsze, im ćwiczysz więcej. Teraz przysiady, potem podskoki, Hop, hop jak zając – w przód, w tył, na boki. Bardzo są ważne tułowia skręty, Podśpiewuj sobie coś dla zachęty. A jeśli będziesz w ćwiczeniach pilny, Jak małpa zwinny, jak tygrys silny, Zostaniesz mistrzem, więc ćwicz wytrwale. Gimnastykować się jest wspaniale!

Źródło: https://gminaoswiecim.pl/files/s/123/207054/Edytor/File/SCENARIUSZ_ZAJE%C4%86_J__Brzechwa_KATAR.pdf

Jak przenosi się infekcja? W jaki sposób ktoś chory jest w stanie zarazić zdrowego? Czym są epidemie i jak powstają? Na te wszystkie pytania warto spróbować odpowiedzieć wraz z dzieckiem, już choćby dlatego, że dotyczą one funkcjonowania dziecka w przedszkolach i szkołach. Żeby ułatwić rozmowę i tłumaczenie dziecku rzeczy całkiem abstrakcyjnych (przecież bakterii i wirusów nie widać gołym okiem), proponujemy przeprowadzić z nim mały eksperyment.

MATERIAŁY:
Brokat(najlepiej biały lub żółty, który jest najmniej widoczny)
Miseczka
Woda
Płyn do mycia naczyń

eksperyment

Eksperyment 1

Wytłumacz dziecku, że infekcje przenoszone są drogą kropelkową, czyli wtedy, kiedy osoba chora np. kaszle lub kicha, wirus trafia do układu oddechowego innej osoby, a stąd przedostaje się dalej do organizmu, rozmnaża i dochodzi do infekcji. Możemy zachorować również przez bezpośredni kontakt z chorym. Dochodzi do niego, kiedy osoba cierpiąca na to schorzenie najpierw dotyka rękami okolic ust lub nosa (np. podczas oczyszczania nosa chusteczką lub w momencie kaszlu lub kichania), przez co na dłoniach pozostają wirusy. Osoba ta może kogoś dotknąć (np. ręki), dzięki czemu następuje przeniesienie i rozsiewanie wirusa. Wirus pozostanie również na wszystkich przedmiotach, których chory dotykał (zabawki, kredki, klamki).

Przejdź teraz do eksperymentu. Niepostrzeżenie nasyp na swoje dłonie trochę brokatu i udaj, że kichasz, zasłaniając dłońmi nos. A teraz dotknij dłoń dziecka. Pokaż dziecku swoje dłonie i poproś, żeby pokazało swoje. Niech dziecko spróbuje dojść do odpowiedzi, dlaczego na jego dłoni pozostał brokat, który w naszym wypadku spełnia rolę niewidzialnych wirusów.

kolorowanka-Koronawirus kolorowanka do druku dla dzieci, malowanki z wirusami do pobrania

 

Co czterolatek umieć powinien

  • Rozumie zagrożenia związane z koronawirusem
  • Przestrzega zasad higieny: potrafi samodzielnie, dokładnie myć ręce
  • Rozumie polecenia nauczyciela (rodzica) dotyczące zadań
  • Próbuje prawidłowo trzymać narzędzie pisarskie
  • Koloruje mieszcząc się w konturze
  • Kończy podjęte zadanie, mieszcząc się w limicie czasowym


  • Biedronki