Spotkania z przyrodą
Co to jest susza?
Jak możemy oszczędzać wodę?
Wysłuchanie wiersza T. Ferenca ,,Woda”
„W sadzie jej pełno:
w studni aż dudni,
w deszczu pluszcze głośno,
w rzece płynie,
na samym morza dnie utopiona,
nie ginie.
W chmurze lekka jak para,
w wiadrze ciężka jak ołów,
piękna jak Wodospad Niagara,
w ogrodzie jak rosnący ogród.
A co drzewa mówią,
gdy im brak wody?
Co kwiaty,
Gdy nie ma deszczu?
Co powiesz ty,
Gdy przez dnie całe
sucho w kranie
i sucho w powietrzu?
Co powie żółta trawa
i popękana ziemia,
pusta studnia i rzeka,
i Sahara bez cienia?”
Co mówią drzewa, gdy im brak wody? Co kwiaty, gdy nie ma deszczu?, Co powiesz Ty, gdy przez dni całe sucho w kranie i sucho w powietrzu?
Wyciągnięcie wniosku: ,,Nie ma życia bez wody na ziemi”
Rozmowa na temat: „Do czego wykorzystujemy wodę w przedszkolu i w domu? Co robić, by wodę oszczędzać? Szukanie sposobów mądrego gospodarowania wodą w łazience, w czasie podlewania roślin, mycia zębów, prac plastycznych z użyciem wody.
Zabawa ruchowa „Kropelki”
Dzieci otrzymują kropelki – kuleczki gazety, bibuły. Wszystkie kuleczki tańczą dowolnie przy muzyce, cieszą się z tego, że są czyste (podskakują, biegają na palcach, obracają się do wybranej muzyki). Możemy dodać również taniec smutnej kropelki wody, która jest brudna, dziecko ilustruje ruchem uczucia jakie towarzyszą brudnej kropli wody, możemy dziecko zapytać jak się wtedy czuje? Czy kropelka woli być czysta czy zanieczyszczona?
Żródło: https://www.wychowanieprzedszkolne.pl/woda-zrodlem-zycia-scenariusz-zajecia-zintegrowanego/
Jak możemy oszczędzać wodę?