cloud
cloud
cloud
cloud
cloud
cloud

Temat: ,, Co ja mogę zrobić dla Ziemi?”

 

Propozycja zaplanowanych zajęć:

Dzień Dobry Jeżyki,

dzisiaj porozmawiamy o tym JAK MOŻEMY POMÓC NASZEJ ZIEMI?

Przyjrzyjcie się obrazkowi i powiedzcie co na nim widzicie ?

Samorządowe Przedszkole w Starej Kornicy - 21.04.2020 r. (wtorek)

 

Obejrzeliście to teraz powiedzcie jak możemy pomóc naszej planecie?

Macie rację:

– oszczędzając prąd

– oszczędzając wodę

– segregując odpady

– wyłączając światło w pomieszczeniu, gdzie nie ma nikogo

– jeżdżąc na rowerze

– ogrzewać dom ekologicznymi piecami np. – montowanie baterii słonecznych na dachu które wytwarzają energię

 

Chrońmy Naszą Planetę

 

Wiersz „Chora rzeka” – teraz posłuchajcie wiersza Joanny Papuzińskiej „Chora rzeka”. (można samemu przeczytać dziecku lub włączyć lektora) Słuchajcie uważnie, bo potem będą pytania link:

 

 

 

Chora rzeka

Śniła się kotkowi rzeka,

Wielka rzeka, pełna mleka…

Tutaj płynie biała rzeka.

Ale to jest chora rzeka.

Jak tu pusto!?

Drzewo uschło…

Cicho tak –

ani  ptak, ani ważka, ani komar, ani bąk,

ani  gad, ani płaz, ani ślimak,

ani  żadna wodna roślina,

ani  leszcz, ani płoć, ani pstrąg,

nikt  już nie żyje tutaj,

bo  rzeka jest zatruta.

Sterczy napis: „Zakaz kąpieli”

Mętny opar nad wodą się bieli.

Chora rzeka

nie rzeka

tylko czeka, czeka, czeka…

 

o To teraz odpowiedzcie na pytania dotyczące wiersza

o – Co się śniło kotkowi?

o – Jak wyglądał świat w wierszu?

o – Dlaczego tak było?

o – Dlaczego rzeka była „chora”?

o – Jak myślicie, co spowodowało, że rzeka „zachorowała”?

o – Czy wodę można uzdrowić?

o Jak myślicie czy można taka wodę oczyścić i w jaki sposób?

 

 

eksperyment – to teraz zrobimy doświadczenie – „oczyszczalnie ścieków”

Na początek zanieczyścimy , a następnie oczyścimy wodę w naturalny sposób. Przed zrobieniem eksperymentu obejrzyjcie krótki film jak go przeprowadzić i co będzie nam do tego potrzebne. link:

 

 

Jeżeli nie macie materiałów do zrobienia oczyszczalni lub dalej chcecie pobawić  się wodą to zróbcie następne doświadczenie z mierzeniem wody tylko pamiętajcie żeby później po sobie posprzątać ( te doświadczenie proponuję zrobić  w łazience nad miska lub wanną)

matematyka z wodą – Ile kubków wody mieści się w butelce?  

Potrzebna jest jedna plastikowa butelka 1.5 lub 2 l , kubek, lejek, mazak i dzbanek z zabarwioną wodą  – Wlej do butelki jeden kubek wody…

– Zaznacz kreską na butelce, ile jej jest…

– Wlej drugi kubek i znowu zaznacz…

– Wlej trzeci zaznacz… – Wlej kolejny i zaznacz…

– Wlej kolejny i zaznacz…

– Czy pamiętasz, ile kubków wody wlałeś do butelki? (Dziecko zajęte wlewaniem wody zapewne nie liczyło kubków).

– Wystarczy jednak, aby rodzic pokazał rysowaną podziałkę, a ono już odpowie.

Liczy kreski i oznajmia: Tam są …. kubki wody.

– rodzic pyta, co się stanie z poziomem wody, gdy odleje trochę płynu ( dzieci

przewidują, że poziom płynu obniży się)

– dziecko odlewa trochę wody i pokazuje, że rzeczywiście poziom się obniżył.

Kilkakrotnie powtarza tę czynność, za każdym razem sprawdzając poziom wody, aż sięgnie on trzeciej kreski. Pytamy ile teraz jest wody w butelce bawimy się tak aż nam się znudzi- miłego mierzenia wody-

– pamiętajcie o wytarciu wody, która wam się rozlała

Po zabawie z wodą obejrzyjcie bajkę edukacyjną „Ekologiczny dom” o rodzinie Brudasińskich i rodzinie Eko-Malińskich link:

 

 

Po obejrzeniu filmu powiedzcie jak rodzina Brudasińskich zmieniła swoje podejście do ekologii, i w jaki sposób wy w waszym domu dbacie o naszą planetę – Ziemię.

 

 



  • Jeżyki